دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: تقویت فرهنگ عمومی راهی برای افزایش هم‌بستگی اجتماعی است فرهنگ عمومی، زیربنای سلامت جامعه است درگذشت «کوئینسی جونز» تهیه‌کننده آثار مایکل جکسون در ۹۱ سالگی تسهیلات تبصره ۱۸ وزارت فرهنگ به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟ اکران سیار «آسمان غرب» میلیاردی شد «سعیداسلام‌زاده» مدیر روابط عمومی معاونت هنری شد دلیل تعطیلی برنامه «شیوه» شبکه چهار چه بود؟ نگاهی به مجموعه‌داستان «نیمۀ تاریک ماه» هوشنگ گلشیری نگاهی به ذات سیال «فرهنگ عمومی» و آیین‌نامه‌های بدون ضمانت اجرایی صفحه نخست روزنامه‌های کشور - دوشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۳ «دزدان دریایی کارائیب» جدید بدون حضور جانی دپ پیام رئیس انجمن بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان منتشر شد انتشار نسخه مجازی آلبوم عاشقانه «نوازشگر» چرا «سفره ایرانی» کیانوش عیاری پس از ۲۰ سال هنوز اکران نشده است؟ حکایت آبی که صدراعظم نخورد درباره عکاسی تئاتر که پس از ۷ سال به جشنواره رضوان اضافه شد معرفی چند کتاب برای علاقه ­مندان به یادگیری وزن شعر | آراستن طبع موزون
سرخط خبرها

نوروز ۱۴۰۳ کدام فیلم‌ها به سینما‌ها می‌آیند؟ | آثاری با حضور جواد عزتی و الناز شاکردوست

  • کد خبر: ۲۱۳۰۲۷
  • ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۱
نوروز ۱۴۰۳ کدام فیلم‌ها به سینما‌ها می‌آیند؟ | آثاری با حضور جواد عزتی و الناز شاکردوست
اکران فیلم‌های ویژه نوروز ۱۴۰۳ در حالی در هفته‌های پایانی سال آغاز خواهد شد که به نظر می‌رسد امسال فیلم‌های رونمایی‌شده در جشنواره فجر، سهم ویژه‌تری از این ترکیب خواهند داشت.

به گزارش شهرآرانیوز اکران نوروزی همیشه از فصل‌های مناسب سینماگران برای نمایش آثارشان است. با توجه به شرایط نوروز پیش رو و تقارن اکران نوروزی با ماه رمضان، به نظر می‌رسد انتخاب این گروه از آثار انتخاب مهمی است و می‌تواند بر سرعت رونق سینما بیافزاید.

در این گزارش به‌مرور فیلم‌های که شانس بیشتری برای حضور در اکران نوروز ۱۴۰۳ دارند؛ می‌پردازیم.

پرویزخان

این اولین فیلم بلند علی ثقفی است، کارگردان بااستعدادی که در اولین گام ورودش به عرصه فیلمسازی ترجیح داد سراغ ژانر ورزشی برود؛ گونه‌ای که چند سالی می‌شد به دست فراموشی سپرده شده بود، اما حالا «پرویزخان» بازگشتی به روز‌های اوج ژانر ورزشی در سینمای ایران است. علی ثقفی، اما سوژه‌ای از دهه ۶۰ ورزش ایران را دستمایه ساخت اثر کرده است همان زمانی که وقوع جنگ تحمیلی همه ابعاد زندگی را تحت تاثیر قرار داده بود، اما در همان کوران و در مقطعی این فوتبال بود که بخشی از مناسبات جنگ را تغییر می‌داد.

«پرویزخان»، اما روایت زندگی پرویز دهداری است؛ مربی‌ای که برایش اخلاق بر ورزش تقدم داشت و همین موضوع سبب شد تا بازیکنان فوتبال در سال ۶۵ در اعتراض به عملکرد او اقدام به استعفای دسته‌جمعی کنند موضوعی که در پی آن پرویز دهداری نسل تازه‌ای از فوتبالیست‌های ایرانی را کشف و به جامعه ورزش معرفی کرد.

با آن‌که برگ برنده این فیلم حضور سعید پورصمیمی در قامت پرویز دهداری است و در ایام رونمایی این فیلم در جشنواره فیلم فجر بسیاری او را شانس اصلی دریافت سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد می‌دانستند، اما در نهایت این جایزه به بازیگر دیگری رسید تا موجی از افسوس را روانه هیات داوران کند و یک علامت سوال بزرگ پیش روی عملکرد این هیات قرار دهد!

«پرویزخان» در نهایت موفق به کسب سیمرغ بهترین فیلم اول و بهترین تدوین شد و البته دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه را هم از آن خود کرد.

تمساح خونی

«در این چند سال اخیر زندگی پدرم، هر کاری کردم تا این لحظه را ببیند، اما نشد»؛ این سخنان جواد عزتی در اختتامیه جشنواره فیلم فجر در هنگام دریافت جایزه بهترین کارگردان اول است. برای معرفی او نیاز به مقدمه و موخره‌ای طولانی نیست، حضور‌های متعددش در نقش‌های مختلف آن‌قدر برای سینمادوستان آشناست که نخستین قدمش در عرصه کارگردانی هر فیلم‌دوستی را کنجکاو می‌کند تا حتی پیش از نمایش فیلمش در بستر جشنواره فیلم فجر او را بخت اول دریافت آرای مردمی بخوانند.

جواد عزتی گرچه در این سال‌ها از ایفای نقش‌های کمدی فرمان چرخانده و به سمت نقش‌های جدی متمایل شده بود، اما در این بازار داغ فیلم‌های کمدی که حالا یکه‌تاز گیشه هستند و مدیران هر بار در ارایه آمار به فروششان استناد می‌کنند و در این روز‌هایی که کارشناسان سینما از به شماره افتادن نفس‌های سینمای اجتماعی سخن می‌گویند او هم ترجیح داد فیلمی طنز بسازد.

«تمساح خونی» حالا از گزینه‌هایی است که احتمال حضورش در ترکیب نوروز به دلیل حال و هوای متفاوت آن وجود دارد.

بی‌بدن

عنوان پرحاشیه‌ترین فیلم جشنواره فجر را می‌توان به همین فیلم اعطا کرد؛ همه چیز، اما از آنجایی آغاز شد که «بی‌بدن» نتوانست در بخش سودای سیمرغ حضور پیدا کند همین امر هم باعث شد تا عده‌ای ماجرای اختصاص دیرهنگام برج میلاد به این رویداد به‌عنوان خانه جشنواره را به چالش دو طرف این موضوع یعنی متولیان جشنواره فیلم فجر به‌عنوان تصمیم‌گیر و شهرداری به‌عنوان حامی مالی «بی‌بدن» نسبت دهند.

خیلی زود، اما با ورود وزیر ارشاد به این ماجرا و نشست دوجانبه او با علیرضا زاکانی؛ شهردار تهران این شائبه پایان پیدا کرد، اما حاشیه‌ها همچنان پابرجاست.

«بی‌بدن» به عنوان اولین تجربه کارگردانی مرتضی علیزاده را می‌توان شبیه‌ترین فیلم به پرونده واقعی و معروف «غزاله و آرمان» دانست موضوعی که البته کاظم دانشی نویسنده این اثر هر بار در مصاحبه‌ها و نشست خبری این فیلم در فجر هرگونه انتسابش به این پرونده را رد و عنوان کرده است این فیلم تلفیقی از پرونده‌های مختلف است.

آسمان غرب

محمد عسکری سال گذشته با فیلم سینمایی «اتاقک گلی» در جشنواره فیلم فجر حاضر شد تا کیفیت این فیلم باعث شود این بار سراغ سوژه‌ای دیگر از جنگ برود. زندگی پر فرازونشیب شهید شیرودی، اما موضوعی است که سال‌هاست سینماگران را بر آن داشته تا به سمتش خیز بردارند این بار، اما قرعه به نام محمد عسگری افتاد تا در «آسمان غرب» روایتگر مقطعی از مجاهدت این شهید باشد.

«آسمان غرب»، اما محصولی از سازمان سینمایی سوره است. فیلمی که در گونه دفاع مقدس تعریف می‌شود و تجربه اکران نوروزی چند سال اخیر ثابت کرده که هر سال در صورت وجود فیلمی در همین ژانر برای حفظ تنوع، در ترکیب فیلم‌های نوروزی گنجانده می‌شود و بعید نیست در نوروز ۱۴۰۳ شاهد همین فرمول باشیم.

«آسمان غرب» در جشنواره فیلم فجر سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی را آن خود کرد که عدم‌حضور کارگردانش در اختتامیه سبب شد این شائبه مطرح باشد که محمد عسکری به نشانه اعتراض به سهم اندکش از فصل جوایز در این مراسم حضور پیدا کرده است. حبیب والی‌نژاد تهیه‌کننده این اثر، اما در همان شب اعلام کرد دلیل نبودن عسگری کسالت اوست.

آپاراتچی

علی طاهرفر برای آن دسته از مخاطبانی که سینمای مستند را پیگیری می‌کنند با مستند به نام پدر شناخته‌شده است؛ فیلمسازی برخاسته از جشنواره فیلم «عمار» که حالا توانسته راهی به سمت سینمای بلند پیدا کند.

او هم از جرگه سینماگرانی است که با فیلم اولش یعنی همین آپاراتچی توانست دامنه توجه‌هات را به سمت خود جلب کند تا بار دیگر تقابل بخش نگاه نو و سودای سیمرغ پررنگ شود و این گزاره مطرح شود که باز هم این نسل نوی فیلمسازی هستند که می‌توانند در این رویداد بهتر میدان‌داری کنند.

در این فیلم سینما سوژه سینماست؛ فیلمی که علاقه یک نقاش ساختمانی به فیلمسازی را روایت می‌کند و رگه‌هایی از طنز دارد تا توامان هم به عنوان یک فیلم اجتماعی هم یک فیلم طنز معرفی شود.

علی طاهرفر فیلمسازی از منطقه تبریز است و در گفت‌وگوهایش بر موضوع تمرکز امکانات در تهران تاکید می‌کند تا راه دشوار هنرمندان استانی را منعکس کند.

نوروز

فروش فیلم‌های کودک در این چند سال اخیر گواهی بر ظرفیت ویژه آن‌ها بر جذب مخاطب بوده است. این را آمار و ارقام فیلم‌های انیمشینی و البته رئال _ عروسکی می‌گوید. همین هم باعث شده است تا سینماداران در سانس‌های ویژه خود توجهی به این آثار داشته باشند.

سهیل موفق از جمله کارگردانانی است که علاقه‌ای به این حوزه دارد. فیلم قبلی او با عنوان «پاستاریونی» هنوز در ذهن مخاطبان مانده است او این بار «نوروز» را با ترکیب متنوعی از بازیگران مقابل دوربین برد تا حالا به عنوان یکی از گزینه‌های اکران نوروزی محسوب شود. فیلمی که بر ارائه تصویری از آیین‌های باستانی همچون نوروز تکیه و سعی دارد آن را به کودکان منتقل کند.

علی نصیریان که از بازیگران استخوان‌خوردکرده سینما به شمار می‌رود در نوروز حضور دارد تا تصویری تازه از بازیگری خود به نمایش بگذارد.

در کنار «نوروز»، اما «ببعی قهرمان» به کارگردانی حسین صفارزادگان و میثم حسینی از جمله انیمیشن‌هایی است که در جشنواره فیلم فجر رونمایی شد و دیپلم افتخار این بخش را از آن خود کرد تا حالا از این دو فیلم به عنوان نمایندگان احتمالی سینمای کودک در ترکیب نوروز یاد شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->